Egy gyöngykagyló titka (2010)

2023.09.10 12:46
A gyöngykagyló gyöngyét akkor csodálhatod a maga gyönyörűségében, teljességében a legkellemesebben, ha lenézel a színtiszta, áttetsző vizű tenger aljára, kavicsai közé. Ha feléje nyúlsz, bezárul. De te kiragadod onnan és magadhoz emeled; feszegeted, nem nyíl. Viszont ha kegyességedben teszed vissza világába, meghálálja, s megnyílik néked, hogy gyönyörködtesse a te lelkedet a maga tisztaságában.
Hiába tárod felém mindkét kezed, jősz mind közelebb: én látom szándékodat, s bezárom előtted szívemnek kapuit.
Hiába maradsz egyedül vélem: ha nem ülsz mellém, nem jársz mellettem, nem beszélsz hozzám, nem nézel rám, s nem érintesz meg, nem tudok a közeledben lenni.
Ha nem kéred és nem fogadod segítségemet, nem tudom azt néked megadni. Ha nem értesz, de nem is próbálsz, nem is akarsz, én hiába is próbálnék helyetted érteni.
Ha megvallod, hogy szeretsz, ne csald meg saját érzéseid, szívedet: én nem tisztíthatom meg helyetted.
Ha vétkezel, szenvedhetek helyetted, de én soha nem tudok megfizetni adósságaidért.
Ha megcsókolsz, csókolj úgy, hogy bűnt ne hagyj ajkaimon; akkor majd én is megóvom a bűntől a te ajkad.
Ha a testem átadom majd neked, őrizd azt meg saját számodra tisztán.
Ha a lelkeddel megajándékozol törötten, tőlem egészben kapják azok, akiknek szükségük van rá.
Ha már az életem a tiéd lett, használd azt arra, hogy másoknak életet adhass belőle.
Ha már a szívem tiéd lett, dobogtasd azokért, akik bűneiktől szabadulni készek.
Ha már méhemben fogantál, szüless újjá a szeretetben.
Ha már újjászülettél az én lelkemből és véremből, élj a világban; így a világ is életet fog találni benned.
Ha már kettőnk élete eggyé vált, ebben az egy, közös világban mindenkinek helye van, legyen az bűnös vagy bűntelen.
Ha már bűnös és bűntelen közösségben él egymással, nem lehet, hogy békétlenség férkőzzék be közéjük; mivel a világ a tiéd, s ezáltal a miénk is, a te lelked élteti azt.
Ha már lelkedben béke van, nem lehetsz képes békétlenséget árasztani mireánk; ha ez így van, mi se tükrözhetünk mást tefeléd.
Ha a te békességed fény, mi pedig tükrök vagyunk tefeléd, megtörik rajtunk fényed és nem hatolhat át rajtunk.
Ha egyes tükrök szín üveggé válnak, tovább tudják ajándékozni fényedet. Bár az üvegen áthatol a fény, mégis megtörik benne; így nem tudják a teljesség fényét a maga teljességében átadni. Így történhetett az, hogy a békétlenség is életre kelhetett létedben. De ha egyik tükör sem válik üveggé, nem jut fény a világon kívüli sötétségbe: körbe lennél zárva. A sötétség sikolyrácsa körbevenné világodat.
Ha be vagy zárva, ki akarsz törni: kitörni azért, hogy lásd a világodon kívüli világot. Erre pedig azért vágysz, mert nem az egész világot engeded közel: szíved kapuinak szélesebbre kell tárulnia ahhoz, hogy az egész világot magadba tudd fogadni.